Χόρτα-σαν υγεία και επιβραβεύονται

Το Βέλγιο επιδοτεί με 100.000 ευρώ ετησίως τη διάδοση της χορτοφαγίας

Ελεύθερος Τύπος
Σάββατο, 11.10.08

Κάποιοι την επιλέγουν για καλύτερη ζωή, άλλοι ως στάση ζωής και ορισμένοι για να μη χάσουν τη ζωή τους. Πρόκειται για τις τρεις βασικές κατηγορίες ανθρώπων που οδηγούνται στη χορτοφαγία: Οι πρώτοι ενστερνίζονται επιστημονικές έρευνες που μαρτυρούν πως η αποχή από το κρέας είναι ευεργετική για την ανθρώπινη υγεία, οι δεύτεροι θεωρούν την κρεατοφαγία διατροφή με «προϊόντα εγκλήματος» (ή, για όσους ακούγεται βαρύ, με προϊόντα σφαγής), ενώ οι τελευταίοι απλώς πανικοβλήθηκαν από τις «τρελές» αγελάδες και τα λοιπά διατροφικά σκάνδαλα. Κι αν η φύση επιβραβεύει τους χορτοφάγους, χαρίζοντάς τους μακροζωία και μεγαλύτερη ευφυΐα, όπως κατέδειξε σειρά ερευνών τον τελευταίο χρόνο, μία και μοναδική (προς το παρόν) χώρα στον κόσμο το πράττει χρηματοδοτώντας τους.

Το Βέλγιο, λοιπόν (όπου δεν έλειψαν κατά καιρούς οι παρανομίες στο χώρο των τροφίμων και στη διακίνηση ζώων), εφαρμόζει ένα μέτρο προώθησης της χορτοφαγίας, αναμφισβήτητα, καινοτόμο: Επιδοτεί, με κυβερνητική απόφαση, την ένωση χορτοφάγων της χώρας EVA (Ethical Vegetarian Alternative) με ποσό 100.000 ευρώ ετησίως.

Η οικονομική υποστήριξη σε κρατικό επίπεδο αναγνωρίζει επίσημα την αξία του κινήματος της χορτοφαγίας, τόσο ως προς την κοινωνική όσο και ως προς τη διατροφική της διάσταση, ενώ τα χρήματα θα διατεθούν για τη διάδοση της χορτοφαγίας και την έκδοση σχετικών βιβλίων.

Στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια τα εστιατόρια έχουν αυξήσει τις επιλογές για χορτοφάγους στους καταλόγους τους, ενώ οι Οικολόγοι Χορτοφάγοι Ελλάδας διατηρούν ιστοσελίδα (http://vegetarians.gr/blog/), όπου παρατίθενται νέα σχετικά με τα αποτελέσματα επιστημονικών ερευνών, που δικαιώνουν ολοένα και περισσότερο το συγκεκριμένο τρόπο διατροφής.
Ένα ακόμη site είναι της μη κυβερνητικής οργάνωσης Χορτοφαγία – Στάση Ζωής (http://xortofagia.blogspot.com).

Για όσους τυχόν δεν γνωρίζουν τη διαφορά μεταξύ vegan και vegetarian, σε γενικές γραμμές οι πρώτοι είναι οι απόλυτοι χορτοφάγοι, που δεν τρώνε κανένα είδος ζωντανού πλάσματος, φυσικά ούτε ψάρι, αλλά ούτε και τα προϊόντα τους (γάλα, αβγά, μέλι), ενώ οι δεύτεροι δεν απέχουν από παράγωγα που δεν προϋποθέτουν θανάτωση των ζώων.

«Εδώ και δέκα χρόνια, έκοψα το κρέας, αργότερα τα ψάρια και τα γαλακτοκομικά, έχασα αρκετά κιλά και νιώθω μεγαλύτερη ευεξία και ενέργεια», δηλώνει στον ΕΤ ο κ. Βασίλης Καφαταρίδης, 52 ετών, κάτοχος του blog www.humanisticecology.blogspot.com

Πριν από μερικούς μήνες κορυφαίοι επιστήμονες από όλο τον κόσμο ολοκλήρωσαν την εξέταση των 22.000 ερευνών που έχουν γίνει μέχρι σήμερα για τη σχέση διατροφής και καρκίνου.

Τα πόρισμά τους ξεκαθάρισε ότι οι λάτρεις του κόκκινου κρέατος έχουν αυξημένες πιθανότητες να προσβληθούν από καρκίνο του εντέρου και των πνευμόνων, ενώ τα αλλαντικά αυξάνουν τον κίνδυνο για καρκίνους οισοφάγου και προστάτη.

Αίσθηση προκάλεσε και η ευρεία μελέτη του Πανεπιστημίου του Σαουθάμπτον (δημοσιεύθηκε στην «British Medical Journal»), που παρακολούθησε την εξέλιξη 8.000 ανδρών και γυναικών επί 20 χρόνια (από 10 μέχρι 30 ετών) και κατέδειξε ότι ένας μέσος χορτοφάγος ενήλικας είχε δείκτη ευφυΐας ως παιδί 105, δηλαδή κατά 5 μονάδες υψηλότερο από όσους συνέχισαν να τρώνε κρέας μεγαλώνοντας.

Από την άλλη, όμως, οι χορτοφάγοι που απέφευγαν και τα γαλακτοκομικά προϊόντα είχαν στην ηλικία των 10 αρκετά χαμηλότερο δείκτη ευφυΐας (95 μονάδες) από τα υπόλοιπα παιδιά. Προηγούμενη έρευνα είχε δείξει τη χαμηλότερη πίεση αίματος και χοληστερίνη στους χορτοφάγους, με αποτέλεσμα να μειώνονται γι’ αυτούς οι κίνδυνοι καρδιακών προσβολών και παχυσαρκίας.

Διατροφικό atoy

ΤΑΣΟΣ ΠΑΠΑΛΑΖΑΡΟΥ

Το μεγάλο διατροφικό πλεονέκτημα της χορτοφαγίας είναι η αυξημένη κατανάλωση διαιτητικών ινών και αντιοξειδωτικών συστατικών. Έτσι, ενώ η μέση κατανάλωση διαιτητικών ινών στις αναπτυγμένες χώρες είναι 12-18 γραμμάρια την ημέρα, με RDA (μέση ημερήσια διαιτητική πρόσληψη) τα 30 γραμμάρια, παρατηρήθηκε ότι, λόγω της αυξημένης κατανάλωσης φρούτων, λαχανικών και οσπρίων, φτάνει τα 30-42 γραμμάρια ημερησίως.

Είναι γνωστό πως οι διαιτητικές ίνες μειώνουν τα επίπεδα λιπιδίων και γλυκόζης στο αίμα, συμβάλλουν στην καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας και προφυλάσσουν από ορισμένες μορφές καρκίνου. Επίσης, με την αυξημένη κατανάλωση λαχανικών, φρούτων, ακατέργαστων δημητριακών και ελαιολάδου θωρακίζουμε τον οργανισμό μας με καροτενοειδή (β-καροτίνη, λυκοπένη, λουτεΐνη κ.λπ.), φλαβονοειδή (κουερσιτίνη, κατεχίνες κ.λπ.) και βιταμίνες – γνωστά πλέον για την αντιοξειδωτική τους δράση και την τόνωση του ανοσοποιητικού μας συστήματος.

Βάσει των αποτελεσμάτων όλων των σχετικών ερευνών, που συνοψίζονται και στην κοινή επίσημη θέση Αμερικανών και Καναδών διαιτολόγων, μια καλά σχεδιασμένη χορτοφαγική δίαιτα μπορεί να καλύψει τις διατροφικές απαιτήσεις σε όλα τα στάδια της ζωής, ακόμη και της εγκυμοσύνης, του θηλασμού, της παιδικής και εφηβικής ηλικίας.

Γίνεται δηλαδή αντιληπτό ότι οι ιδιαίτερες ανάγκες αυτών των πληθυσμών, κυρίως, σε πρωτεΐνη, σίδηρο, ασβέστιο, Β12, φυλλικό, ψευδάργυρο μπορεί να καλυφθούν, όχι τόσο εύκολα όσο σε έναν άλλο ενήλικα, αλλά με σωστό σχεδιασμό και συνδυασμό τροφών στο διαιτολόγιό του.

Η χορτοφαγία επηρεάζει θετικά το προσδόκιμο ζωής, αφού μεγάλες επιδημιολογικές μελέτες έχουν συσχετίσει την κατανάλωση κρέατος, εκτός όλων των άλλων, με την αυξημένη θνησιμότητα.

Ο κ. Τ. Παπαλαζάρου είναι διατροφολόγος

ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΜΑΡΙΑ

Πηγή: http://www.e-tipos.com/newsitem?id=55408

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s